Norsk varmepumpeforum

Alt om varmepumper; luft-luft, luft-vann varmepumper, jordvarme, vannvarme og mye mer
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2013, 13:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Jan 2010, 04:40 

Har ei ca.7 år gammel Chofu Sereno svxu 1827 varmepumpe som har en veldig irriterende høyfrekvent lyd fra innerdelen, særlig når vifta går sakte. Ettersom ikke noe lager er byttet før, regner jeg med at de er synderne. Er dette en grei jobb å gjøre selv? Og bør jeg kjøpe en overhalt byttemotor og bytte den samtidig, eller holder det med å bytte begge lagrene (regner med det er 2 stk totalt, 1 på hver ende av "vifta"?)

Hvis noen har gjort denne jobben selv så hadde jeg satt pris på en kjapp beskrivelse av fremgangsmåten :) Tror det er ganske likt på de fleste typer varmepumper.

På forhånd takk for svar, folkens ;)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2010, 11:43 

Dette er kurant å bytte. Det er rimelig greit å komme til motoren på disse pumpene, og motoren er grei å dele og bytte lagre på. Du trenger 2 lagre til motoren, i andre enden av viften er det glidelager, de slites sjelden ut.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2010, 16:01 
Psyfoon skrev:
Har ei ca.7 år gammel Chofu Sereno svxu 1827 varmepumpe som har en veldig irriterende høyfrekvent lyd fra innerdelen, særlig når vifta går sakte. Ettersom ikke noe lager er byttet før, regner jeg med at de er synderne. Er dette en grei jobb å gjøre selv? Og bør jeg kjøpe en overhalt byttemotor og bytte den samtidig, eller holder det med å bytte begge lagrene (regner med det er 2 stk totalt, 1 på hver ende av "vifta"?)

Hvis noen har gjort denne jobben selv så hadde jeg satt pris på en kjapp beskrivelse av fremgangsmåten :) Tror det er ganske likt på de fleste typer varmepumper.

På forhånd takk for svar, folkens ;)

Anbefaler deg til og ta kontakt med forhandler .viss du bor i nerheten av en.Disse byter denne for en hygelig pris.Og du får den med kjeramiske lager.til en overkomlig pris.Eller du kan ringe dem og få sent en viftemontor.Da disse er blant en av di enkleste på markedet og skyfte

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2010, 19:02 

Og når motoren er ute tar det heller ikke mer enn 5 minutter å bytte lagre på disse :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2010, 15:49 

Takk for svar :) Har kontaktet Globaltek, som forhandler og server disse pumpene. De bytter motoren med keramiske lager for under 2.000kr inkl. arbeid. Så da lar jeg de få jobben. Men er litt ventetid før de kommer da. Har et par spørsmål til som noen kanskje kan være vennlig å svare på?

1. Hva skal denne pumpa gi i varmetemp. fra innerdelen ved full effekt? Målte selv med en enkel temp.måler og da lå den rundt 50 grader. Litt lite kanskje? Hva skyldes i tilfelle for lav temp? At det må etterfylles kjølemedium? Pumpa er jo 7-8 år gammel og er aldri etterfylt eller tatt service på så det er kanskje normalt at det forsvinner litt?

2. På nyere varmepumper skrur vifta på innerdelen seg helt av når den når innstilt innetemp. Men på min så går den sakte rundt selv da når "operate" lampen har slukket, f.eks. hvis jeg fyrer med ved i tillegg. Skal det være slik eller finnes det innstillingsmuligheter på dette?

3. Er det dumt å koste på ei så gammel varmepumpe? Leverandøren anslår en levetid på rundt 20år, men er det hold i dette? Hadde det vært mer lønnsomt for meg å kjøpt ny istedet? Ser at chofu 1829 er i salg enda og er omtrent helt lik mi gamle pumpe både teknisk og designmessig. Den koster 32.000kr ferdig montert. Er chofupumpene virkelig så bra at de er verdt denne prisen?

Mange spørsmål her, men hadde satt stor pris på om noen hadde tatt seg tid til å svare :)

God helg til alle! :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2010, 01:03 

3.Det er gode pumper, men prisen er vanskelig å forsvare i dagens marked. Men et viftemotorbytte er den verdt!
2.Den sirkulerer luften, og føler på tempen om den kansje er blitt for lav så den kan starte å varme igjen.
1.Rundt 50 grader er greit det, kommer jo litt an på hva temperaturen i rommet er også.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2010, 15:47 
Psyfoon skrev:
Takk for svar :) Har kontaktet Globaltek, som forhandler og server disse pumpene. De bytter motoren med keramiske lager for under 2.000kr inkl. arbeid. Så da lar jeg de få jobben. Men er litt ventetid før de kommer da. Har et par spørsmål til som noen kanskje kan være vennlig å svare på?

1. Hva skal denne pumpa gi i varmetemp. fra innerdelen ved full effekt? Målte selv med en enkel temp.måler og da lå den rundt 50 grader. Litt lite kanskje? Hva skyldes i tilfelle for lav temp? At det må etterfylles kjølemedium? Pumpa er jo 7-8 år gammel og er aldri etterfylt eller tatt service på så det er kanskje normalt at det forsvinner litt?

2. På nyere varmepumper skrur vifta på innerdelen seg helt av når den når innstilt innetemp. Men på min så går den sakte rundt selv da når "operate" lampen har slukket, f.eks. hvis jeg fyrer med ved i tillegg. Skal det være slik eller finnes det innstillingsmuligheter på dette?

3. Er det dumt å koste på ei så gammel varmepumpe? Leverandøren anslår en levetid på rundt 20år, men er det hold i dette? Hadde det vært mer lønnsomt for meg å kjøpt ny istedet? Ser at chofu 1829 er i salg enda og er omtrent helt lik mi gamle pumpe både teknisk og designmessig. Den koster 32.000kr ferdig montert. Er chofupumpene virkelig så bra at de er verdt denne prisen?

Mange spørsmål her, men hadde satt stor pris på om noen hadde tatt seg tid til å svare :)

hei; som forhandler i 9år av chofu varmepumpene har jeg vanvittig gode erfaringer med disse, vet ikke om et eneste havari på noen av pumpene.
har byttet et par hovedkort, 2 sensorer discharge (utgående gasstempsensor) 1 stk defrostsensor - 28 stk viftemotorer.
man må huske på at maskinene går 24 timer i døgnet med unntagen av juli august her oppi nord.
Det har nå kommet nye viftemotorer fra chofu seisakuso japan ltd etter at vi sendte nedover 6 motorer for test.
Di kunne garantere at problemet var løst.
Fettet i det bakerste lagret fordamper under drift over tid og går tørt, ergo får vi en snikende ulyd fra di som til slutt blir veldig iriterende.
Du kan godt koste på di maskinene noen kroner ja, så langt etter min erfaring finner du ingen pumper som slår disse på kvalitet og drift ved harde vintre.
Disse maskinene er produsert for tøffe klima som her oppe i nord.
Dette er ingen maskin TILPASSET nordiske forhold som mange reklamerer for, disse er fabrikkbygd for tøft klima.

fabrikken produserer alt med untagen av viftemotor utedel, innedel og di 2 spjellmotorene.
di gamle viftemotorene på innedel var produsert i tailand, di nye har di startet produksjon av selv.

To av fabrikksjefene + to andre representanter kommer opp til trondheim nå 23.03.2010 for møte og gjennomgang av det vi har drevet med det siste året.
Di skal også på innspeksjon av di nye luft vann varmepumpene som ble innstalert fra oktober 09
type chofu 7134 pvu 12kw anbefales til alle med vannbåren varme.
I fjord ble fabrikken største varmepumpeprodusent i japan.

Chofu er et godt valg; pumpene er klasse a sertifisert.
Man får det man betaler for.
Man må huske på her at 9.4kw og 9.7kw pumpene yter tett på 5kw ennå ved minus 20c, kjøper du en 5kw pumpe, så yter den det ved 6+ utetemp.
med disse pumpene kan du kose deg i varmen mye mye lengre ned på graderstokken en di fleste andre merker.
lykke til.

mvh
forhandler og serviceteknikker
Gunnar

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2010, 19:31 
Hei litt oftopic..men hva skyldes det at pumpa mi ikke virker..den blinker Elect samt at opperate lampa lyser..ingen ting virker..ikke en gang fjernkontrollen.. begynner og bli litt lei av Chofu problemer nå.. 3 gangen på kort tid..

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2010, 22:43 
Gjest skrev:
Psyfoon skrev:

hei; som forhandler i 9år av chofu varmepumpene har jeg vanvittig gode erfaringer med disse, vet ikke om et eneste havari på noen av pumpene.
har byttet et par hovedkort, 2 sensorer discharge (utgående gasstempsensor) 1 stk defrostsensor - 28 stk viftemotorer.
man må huske på at maskinene går 24 timer i døgnet med unntagen av juli august her oppi nord.
Det har nå kommet nye viftemotorer fra chofu seisakuso japan ltd etter at vi sendte nedover 6 motorer for test.
Di kunne garantere at problemet var løst.
Fettet i det bakerste lagret fordamper under drift over tid og går tørt, ergo får vi en snikende ulyd fra di som til slutt blir veldig iriterende.
Du kan godt koste på di maskinene noen kroner ja, så langt etter min erfaring finner du ingen pumper som slår disse på kvalitet og drift ved harde vintre.
Disse maskinene er produsert for tøffe klima som her oppe i nord.
Dette er ingen maskin TILPASSET nordiske forhold som mange reklamerer for, disse er fabrikkbygd for tøft klima.

fabrikken produserer alt med untagen av viftemotor utedel, innedel og di 2 spjellmotorene.
di gamle viftemotorene på innedel var produsert i tailand, di nye har di startet produksjon av selv.

To av fabrikksjefene + to andre representanter kommer opp til trondheim nå 23.03.2010 for møte og gjennomgang av det vi har drevet med det siste året.
Di skal også på innspeksjon av di nye luft vann varmepumpene som ble innstalert fra oktober 09
type chofu 7134 pvu 12kw anbefales til alle med vannbåren varme.
I fjord ble fabrikken største varmepumpeprodusent i japan.

Chofu er et godt valg; pumpene er klasse a sertifisert.
Man får det man betaler for.
Man må huske på her at 9.4kw og 9.7kw pumpene yter tett på 5kw ennå ved minus 20c, kjøper du en 5kw pumpe, så yter den det ved 6+ utetemp.
med disse pumpene kan du kose deg i varmen mye mye lengre ned på graderstokken en di fleste andre merker.
lykke til.

mvh
forhandler og serviceteknikker
Gunnar

Hei Gunnar.

Jeg er ikke fornøyd med min Chofu 9.7kw i det hele tatt og servicen fra Globaltek er elendig. Ettersom du er servicetekniker og får en klage på att ei Chofu pumpe ikke virker når det er -15 - -20 ut. oppsøker du kunden for å se på problemet eller gir du F.... pga att det er for kalt ute?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2011, 20:33 
Hei!

Jeg også lurer på å skifte viftemotor på innerdelen. Noen som har noe monteringsanvisning, eller kan skrive en forklaring på hvordan man skifter denne. Dette er en Thempo / Chofu sereno ca 5,7 kw.

Håper på svar:)

Mvh.
A

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet